Napozási tanácsok

Bőrünk csak bizonyos mértékig képes megvédeni szervezetünket a káros sugaraktól. Ezért nagyon fontos, hogy betartsuk az alapvető napozási szabályokat. Április és szeptember között, amikor az UV sugárzás már meghaladhatja a 3-as fokozatot, legyünk körültekintőek és védjük bőrünket! Csak annyi ideig tartózkodjunk a napon, ami bőrtípusunknak megfelel!
Összefoglaltuk az alapvető napozási szabályokat, amelyeket mindenképpen tanácsos betartani:

Ne tartózkodjunk a napon 11 és 15 óra között, mivel ekkor a legerősebb a napsugárzás. Még abban az esetben se legyünk túl sokat a napon, ha napfényvédő krémet használunk. Ne felejtse el, hogy a homok és a víz visszatükrözi és felerősíti a sugárzást.

Védje testét a káros sugaraktól viseljen könnyű, jól szellőző ruházatot, valamint kalapot és napszemüveget!

Óvja a csecsemőket és kisgyermekeket a közvetlen napfénytől, a káros sugaraktól. A jól átgondolt napozási szokások csökkentik a sugárzás káros hatásait, csökkentik a bőr sérülésének esélyét.

Ne használjon napvédőt sérült vagy már leégett bőrfelületre. Ilyen esetekben kerülje a nappal való érintkezés lehetőségét.


Mindenképpen használjon napvédő krémet, ha a sugárzás meghaladja a 3-as fokozatot. Ne felejtse el, hogy borús, felhős napon is le lehet égni. Az ultraibolya sugárzás körülbelül 80 %-a átjut a felhőkön.

Bőrtípusok

Minden bőrtípus másképpen reagál a napsugárzás hatásaira, még a sötétebb bőrtípuson is okozhat elváltozást az UVA és UVB sugárzás. Ahhoz, hogy elkerüljük a különböző ártalmakat (leégés, napkiütés), vagy a hosszú távú problémákat (ráncosodás, vagy legrosszabb esetben a bőrrák), nagyon fontos, hogy ismerjük bőrtípusunkat és ennek megfelelően betartsuk a napozási szokásokat. Alapvetően 6 bőrtípust különböztetünk meg. Ez egy általános érvényű irányelv, de eltérések mindig adódhatnak. Kérjük ezt vegye figyelembe, és mindig tartsa be a fokozatosságot napozás közben. Olvasson többet a napozási tanácsokról itt.

  • 1. BŐRTÍPUS
    • Hajszín: vörös, szőke
    • Szemszín: kék, zöld
    • Bőr: halvány, sápadt, könnyen leég, soha nem barnul le.
    • Javasolt faktorszám: SPF 50+ és SPF 30
    • Kövesse a napon való tartózkodás szabályait, különösen, ha az UV-index eléri a 3-as fokozatot. Ha barna tónust szeretne, javasoljuk inkább az önbarnítók használatát. Mindenképpen kísérje figyelemmel bőre változását, ha napon tartózkodik.
  • 2. BŐRTÍPUS
    • Hajszín: szőke, vörös
    • Szemszín: kék, zöld, világosbarna
    • Bőrszín: halvány, könnyen leég, ritkán barnul le.
    • Javasolt faktorszám: SPF 50+ és SPF 30
    • Kövesse a napon való tartózkodás szabályait, különösen, ha az UV-index eléri a 3-as fokozatot. Ne időzzön sokáig a napon. Mindenképpen kísérje figyelemmel bőre változását, ha napon tartózkodik.
  • 3. BŐRTÍPUS
    • Hajszín: világosbarna, gesztenyeszín, sötét szőke
    • Szemszín: barna, kék, szürke, mogyoróbarna
    • Bőrszín: világosbarna, néha leég, ritkán barnul
    • Javasolt faktorszám: SPF 15/20/30
    • Kövesse a napon való tartózkodás szabályait, különösen, ha az UV-index eléri a 3-as fokozatot. Ha barna tónust szeretne, fokozatosan növelje a napon töltött időt. Azért, hogy elkerülje a leégést, ne tegye ki bőrét hosszú ideig a nap hatásainak.
  • 4. BŐRTÍPUS
    • Hajszín: sötétbarna
    • Szemszín: barna
    • Bőrszín: sötétbarna, könnyen barnul, ritkán ég le
    • Javasolt faktorszám: SPF 15
    • Még ha bőre nem is kimondottan érzékeny, az UVA sugárzás akkor is károsíthatja. Használjon SPF 15 faktorszámú napvédőt, vagy legalább UVA szűrős nappali krémet.
  • 5. BŐRTÍPUS
    • Hajszín: sötétbarna
    • Szemszín: barna
    • Bőrszín: sötétbarna. Könnyen lebarnul és még sötétebb tónust kap.
    • Javasolt faktorszám: SPF 15
    • Még ha bőre nem is kimondottan érzékeny, az UVA sugárzás akkor is károsíthatja azt. Használjon SPF 15 faktorszámú napvédőt, vagy legalább UVA szűrős nappali krémet.
  • 6. BŐRTÍPUS
    • Hajszín: fekete
    • Szemszín: barna
    • Bőr: fekete, sötétbarna árnyalat napozás után
    • Javasolt faktorszám: SPF 15
    • Még ha bőre nem is kimondottan érzékeny, az UVA sugárzás akkor is károsíthatja azt. Használjon SPF 15 faktorszámú napvédőt, vagy legalább UVA szűrős nappali krémet.
A csapatom hamar meggyőzött arról, hogy P20-at használjak! A bőrömet nem tömítette el, és egyáltalán nem égtem le sehol. Olvassa tovább Bezárás

Aske Søby az egyike annak a 278 egyéni kerékpárosnak, akik teljesítették az "Amerikán Át" (Race Across America – RAAM) verseny feltételeit. Ez 30 éve az egyik legkeményebb verseny a világon, Aske a 8. helyen végzett, miközben ő volt a legfiatalabb résztvevő. Napi néhány óra pihenéssel és közel 5000 megtett kilométerrel a háta mögött, így gondol vissza a versenyre: "Minden résztvevő használt naptejet, hófehérek voltak a krémtől, de még így is sokan leégtek, ami nagyon kellemetlen egy ilyen verseny alatt. Már az óriási könnyebbség, ha a bőröd védelmén nem kell aggódni, hiszen egyébként is nagy nyomás alatt van az ember. A P20-at nagyon könnyű használni! Azonnal beszívódik és nincs vele gond: éreztem, hogy bőröm szabadon lélegezhet, és egyáltalán nem égtem le sehol.

Aske Søby, legfiatalabb RAAM versenyző

Különbség az UVA és UVB sugárzás között

A napfény kétféle káros sugarat tartalmaz: UVA és UVB sugarakat. Mindkét fajta sugárzás rákkeltő hatású. Fontos tudni, hogy felhős, borús napokon is elérhetnek bennünket a káros UV sugarak. AZ UVA-sugarak mélyen behatolnak a bőrbe, és olyan krónikus ártalmakat okoznak, mint pl. a korai bőröregedés (ráncosodás, időskori bőrfoltok). Az UVA-sugarak akkor is veszélyesek, ha üveg mögött tartózkodunk (épületek, gépjármű), mert az üveg nem szűri ki ezeket. Ezért nagyon fontos, hogy mindig használjunk UVA-szűrővel ellátott napfényvédőt. Az UVB-sugarak még veszélyesebbek, napégést, bőrrákot okozhatnak.

Nem lehet teljesen megakadályozni, hogy UVA és UVB sugárzás érje a bőrünket, de megfelelő napfényvédő használata mellett nagymértékben csökkenthetjük a káros hatásokat, és megelőzhetjük a krónikus problémákat.

Az UV-sugárzás

Az ibolyántúli, ultraibolya vagy ultraviola sugárzás (röviden UV-sugárzás) a látható fénynél (400-780 nm) kisebb, de a röntgensugárzásnál (0,01–100 nm) nagyobb hullámhosszúságú; a 200–400 nanométeres tartományba eső elektromágneses sugárzás. A szó eredete, hogy a legkisebb hullámhosszúságú, de még látható fény színe az ibolya (latinul: viola). Tehát az ennél nagyobb, ezen túli frekvenciájú rezgés (hullámhosszúságban ez alatti) az ibolyántúli sugárzás. (forrás: Wikipédia)

Az UV-index egy olyan szám, amely a bőrre ható UV-sugárzás fizikai mennyiségét mutatja meg. Az UV-sugárzás erősségére vonatkozó indexet világszerte azonos szempontok szerint határozzák meg. Az erre vonatkozó ajánlásokat az Egészségügyi Világszervezet (WHO - World Health Organization), a Meteorológiai Világszervezet (WMO - World Meteorological Service), az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP - United Nations Environment Programme, és a Nem-Ionizáló Sugárzások Nemzetközi Bizottsága (ICNIRP - International Commission on Non-Ionizing Radiations) adta meg. Minél magasabb az index értéke, annál nagyobb a valószínűsége, hogy - megfelelő védelem nélkül - az UV sugárzás hatására rövid idő alatt bekövetkezhet a bőr vagy a szem károsodása. Magyarországon az UV-index 0-tól 10-ig terjedhet, de a 10-es index már nagyon extrém esetnek minősül. A mediterrán, trópusi vagy szubtrópusi területeken azonban előfordulnak a 10-esnél magasabb, akár 13-as értékek is. A Nap horizont feletti magassága döntően meghatározza az UV-sugárzás erősségét, így a legmagasabb UV értékekkel késő tavasszal, nyáron és kora ősszel számolhatunk. Magyarországon a szakemberek az UV-szezont általában május 1-je és szeptember 30-a közötti időszakban határozták meg. Bőrünk alaptónusa, szemünk és hajunk színe alapján meghatározhatjuk, milyen mértékben vagyunk érzékenyek a napsugárzásra, és mennyi ideig tartózkodhatunk a napon a leégés veszélye nélkül. Bőrtípusunk ismerete segít a megfelelő minőségű védelem kiválasztásában. Tudjon meg többet arról, hogy Önnek milyen a bőrtípusa és milyen faktorszámú terméket válasszon.

GYIK

Európa területén április és szeptember között legmagasabb a káros UV sugarak jelenléte. Kövesse a napon való tartózkodás szabályait, és használjon napfényvédőt, különösen, ha az UV-index eléri a 3-as fokozatot. Hiába borús és felhős az égbolt, akár az UV-sugárzás 80%-a is elérheti a bőrfelületet. Ha ehhez hozzávesszük a különböző fényvisszaverő felületek hatását is, mint a homok, a víz vagy a hó, könnyen előfordul, hogy felhős napon is erős UV-sugárzás éri a bőrünket. Az Egyenlítő közelében lévő országokban javasolt, hogy legalább SPF 30 faktorszámú napfényvédőt használjunk!

A fényvédő faktor (angolul SPF, azaz Sun Protection Factor) azt mutatja meg, hogy az adott faktorszámú naptejet használva mennyi idővel tovább tartózkodhatunk a napon, anélkül, hogy leégne a bőrünk. A faktorszám csak az UVB sugárzással szembeni védelemről nyújt információt, a szintén káros UVA sugárzással szembeni védelemről nem tájékoztat. Minél magasabb a fényvédő faktor száma, annál kevesebb napégést okozó UV-sugárzás éri a bőrét. Vagyis pl. SPF 6 vagy 10 faktorszámú termék alacsonyabb védelmet ad, az SPF 15 vagy 20, 25 faktorszámú termék közepes védelmet biztosít, az SPF 30 vagy 50 pedig magas védelmet nyújt bőrének. A fényvédő faktor kiválasztásánál figyelembe kell venni a bőrtípust (hajszín, szemszín), az évszakot és a helyszínt (földrajzi elhelyezkedést). Még több információ a bőrtípusokról, itt.

Ez attól is függ, hogy milyen bőrtípushoz tartozik, milyen évszak van, milyen földrajzi területen tartózkodik éppen, a nap melyik szakaszában. A sötét hajú és sötét bőrű emberek általában hosszabb ideig lehetnek a napon anélkül, hogy leégne bőrük, mint a világos hajú és bőrű emberek. Az UVA és UVB sugárzás délelőtt 11 és délután 3 óra között a legmagasabb, ezen időszak alatt mindenképpen viseljünk ruhaneműt, kalapot és napfényvédő krémet bőrünk védelme érdekében. Tartsa szem előtt, hogy a hó, a vízfelület és a homok is visszatükrözi a sugárzást. Még több információ a bőrtípusokról, itt.

Egy átlagos felnőtt esetében ez 30-40 ml-t jelent, amit egyenletesen kell az egész testre felvinni a megfelelő védelem érdekében. Fordítsunk kellő figyelmet a nyak hátsó részére, a mellkas felső részére és a lábak hátsó oldalára is. Ügyeljen arra, hogy mielőtt napsugárzás éri bőrét, már azelőtt alkalmazza a napvédőt. Mindenképpen használjon elegendő mennyiséget, hogy a megfelelő fedést elérje.

A napfényvédő termékek UV-szűrői elnyelik a nap sugarait. Amint a nap sugarai érintkezésbe lépnek a krémmel, megváltozik az UV-szűrők kémiai struktúrája és ezáltal csökken a sugárzás elleni védekező képessége. A fotostabil napfényvédő ellenáll a sugárzásnak, ezáltal megfelelő szintű védelmet ad.

A szélesspektrumú védelem azt jelenti, hogy a termék hatékonyan véd mind az UVA (bőr öregedést okozó sugarak), mind az UVB (bőr leégést okozó sugarak) ellen. Valamint, ki kell szűrnie az UV sugarak legalább 90%-át a 290-400 nanométer tartományban.

A vízálló napvédők használata mellett általában 2-szer 20 percig tartózkodhat a vízben, úgy, hogy ne kelljen újra felkenni a napvédőt a bőrére. Ha egy "Nagyon Erősen Vízálló" napvédőt használ, az legalább 80 percig tartó védelmet biztosít vízben tartókodás esetén. Klinikailag bizonyított, hogy a P20 napfényvédő "Nagyon Erősen Vízálló", akár 1,5 órán keresztül is tartózkodhat a vízben, anélkül, hogy újra kelljen alkalmaznia!

Igen, kerül elég D-vitamin a szervezetébe. Több tanulmányban is lejegyezték, hogy akik használnak napfényvédő terméket, azoknak ugyanannyi vagy több D-vitamin kerül a szervezetükbe, mint, akik nem használnak semmilyen napvédőt. Ezek a készítmények nem 100%-ban blokkolják az UV sugarakat, és már kis mennyiségű napfény is elegendő ahhoz, hogy D-vitamint nyerjen ki belőle a testünk.

Valószínűleg igen. Ha sötét és hűvös helyen tárolta a felbontott terméket, akkor minden bizonnyal még használhatja. Abban az esetben, ha kellemetlen illata van, vagy megváltozott az állaga, ne használja többet.

Megelőzheti a napkiütések megjelenését, ha rövid ideig tartózkodik a közvetlen napsütésen. Ha a napon tartózkodik, mindenképpen viseljen ruhaneműt és megfelelő napvédőt, amely megszűri az UVA és UVB sugarakat. Használja a napvédőt legalább 15 perccel azelőtt, hogy napra megy, és az előírt mennyiségben oszlassa el a bőrén, hogy egy viszonylag vastag réteget képezzen. Amennyiben észrevette a kiütések megjelenését, azonnal menjen napfénytől védett helyre. Konzultáljon orvosával.